Talvikauden harjoittelua

Jos elettäisiin ihan normaalia arkea, olisin hyvin tietoinen missä ja miten harjoittelen vuonna 2021. Mutta nyt tässä koronatilanteessa et oikein voi muuta kuin muutaman päivän ajatella selkeästi asioita eteenpäin. Se on erittäin raskasta mutta siihen alkaa myös tottua ja turtua mikä ei omasta mielestä ole hyvä asia!

Jotain on siis tehtävä eri tavalla. Olenkin entisestään selkeyttänyt harjoittelua ja APn harjoitusohjelmia. Joku herkkä ihminen voisi sanoa että se on erittäin konservatiivista viikkotreeniä. Niinhän se on, mutta erittäin tehokasta kun jokaisella treenipäivällä on selkeä tarkoitus.

Tästä johdannosta päästääkin sitten blogin otsikkoon. Talvikauden harjoittelua 2021. Niin, edessä on ne kylmät kuukaudet tammi-maaliskuu ja lähes jokainen on varmaan sisäistänyt sen että ne etelän TrainingCamp viikot on pois suljettu. En itse käytä siihen sen enempää energiaa. Nyt vaan haluan tehdä treenit niin hyvin kuin ne kotioloissa on mahdollista tehdä. Kaiken osuessa kohdilleen menestystä on varmasti luvassa.

Avaan vähän omaa harjoitteluani. Varmaan jokainen teistä tietää että käytän harjoittelun suunnitteluun ja seurantaan apuna Trainingpeaks sovellusta. Minulla on siellä isossa kuvassa apuna ATP vuosisuunnitelma joka on tehty lokakuun 9. 2021 Ironman World Championship kisaan asti. Mutta se on se iso kuva #bigday. Tällä hetkellä menen vain yhden viikon periodilla harjoittelua eteenpäin. Se on tietyllä tavalla raskasta mutta myös helpottaa kunnon kehityksen seurantaa. Minulla on tullut Koronan myötä sunnuntai iltaisin sellainen tapa, että ennen Kymppi-uutisia näppäilen puhelimesta viikon IF:luvun (kaikki harjoitukset, IF= intensity factor) ja fiilistelen ennen sitä onko se 0.68 vai jopa 0.73!? välillä osuu luku ja fiilis oikeaan. Mutta ei aina lähelle kuitenkin. Hölmöltähän tuo varmaan teistä vaikuttaa, mutta itselleni täyttä totta.

Loppuun vielä Kaitsun “Perustreeniviikko”

MA: Aamulenkki + uinti/voima/core

TI: Pyörä(VK) + juoksu (VK) +Core

KE: uinti/core + pyörä + lyhyt juoksu

TO: Aamulenkki + uinti+core + juoksu (interval) + lyhyt pyörä (VK)

PE: uinti/voima/core + pyörähermotus

LA: uinti + pitkäjuoksu + lyhyt pyörä + core

SU: pitkä pyörä + lyhyt juoksu +core

Niin hyvin yksinkertaista #imtry = 20h

Toivotan teille kaikille oikein rauhallista joulunaikaa. Pysytään terveenä ja valmistaudutaan talvipäivän seisahduksen jälkeen ottamaan kevättä ilolla vastaan. Juhlitaan ja halataan sitten kun on Korona selätetty oikein kunnolla!