Miten YourBootseja käytetään?

Kirjoittanut Tuuli Podiumstore

Aloitimme myymään viime syksynä YourBoots recoverylahkeita meidän Podiumstore-verkkokaupassa. Kaitsulla on recoverylahkeista jo monen vuoden kokemus, joten otimme tällaisen tuotteen mielellään myyntiin.

Mitkä ihmeen recoverylahkeet?

Recoverylahkeet ovat koko jalan pituiset lahkeet, jotka kompressorilaite täyttää paineilmalla, ja seurauksena on puristava kompressio, vähän samanlainen tunne kuin verenpaineenmittauksessa, mutta jalassa. Lahkeessa on kammioita, jotka täyttyvät paineilmalla yksitellen varpaista kohti sydäntä. Lopputuloksena on koko jalan pituinen paineistettu lahje, joka aiheuttaa alaraajaan voimakkaan, puristavan kompression ja manipuloi näin laskimopaluuta.

Eli siis mitä?! Kompression seurauksena veri ja lymfaneste lähtee kiertoon laskimoiden kautta, ja näin saadaan uutta, happipitoista verta lihaksiin. Palautuminen on näin käynnissä ja se myös tuntuu ihan mahtavalta 🙂 Jalkoja siis tavallaan huuhdellaan puhtaaksi. Tätä on hankala selittää jos et ole kokeillut, niinpä kysytään lahkeiden käyttäjältä.

Kysytään siis Kaitsulta, joka on tämän kategorian “heavy user”, 52v Ironman-triathlonisti ja kestävyysurheilija, joka treenaa noin 20h/vko ammattimaisesti.

Miksi käytät YourBootseja?

En pystyisi treenaamaan tämän ikäisenä näin paljon ilman niitä. Koska treenaan paljon, ja kovillakin vauhdeilla ja tehoilla, minun on pakko optimoida palautuminen jotta seuraavankin päivän harjoitukset onnistuvat. Tässä bootseista on iso apu. Minulla on urani aikana ollut jalkojen kanssa erilaisia ongelmia, esim. akillekset ja pohkeet, joten minun täytyy huoltaa ja tarkkailla jalkojen kuntoa jatkuvasti. Bootsit ovat minulle päivittäinen rutiini.

Tässä jokailtainen rutiini, iltateen loput ja bootsit.

Miten usein käytät niitä?

Joka päivä ympäri vuoden! Ja monta kertaa päivässä jos mahdollista. Yleensä aamulla 20min, eli ennen treenejä, ja mielellään heti treenin jälkeen jos mahdollista. Myös illalla kun palaan kotiin valmennushommista. Leireillä käytän bootseja aina kolme kertaa päivässä. Heti aamulla ennen aamupalalle lähtöä 20min, päivällä heti treenin jälkeen 40-60min ja illalla pitempi sessio 60-90min päivällisen jälkeen. Leirioloissa todella huomaa miten paljon bootsit auttaa, kun kuormitus kasvaa leirin edetessä ja leiriväsymys tulee mukaan kuvioon.

Pystytkö kertomaan lukuina mitä hyötyä koet YourBootsien käytöstä?

Olen pohtinut että bootsit edistävät noin 20% palautumista. Voi kuulostaa pieneltä, mutta minulle yksikin lisäminuutti palautumista on iso etu, kun pyrin tekemään laadukkaita treenejä. Ja selkeästi jalat eivät ole niin kipeät, kuin ne olisi ilman bootseja. Uskallan harjoitella myös kovaa.

Sinulla on YourBoots Portable. Mitä ohjelmia käytät ja millä teholla?

Siinä on tosiaan neljä ohjelmaa, mutta voin sanoa että käytän 99% ohjelmaa B, eli lymfa. Joskus herättelen jalkoja D-ohjelmalla, joka on koko jalan Full squeeze, esim. jos jalat on punttitreenin jäljiltä jumissa. Mutta B-ohjelma on ehdottomasti paras ja tuntuu hyvältä. En käytä hierontaohjelmia enkä muitakaan yhdistelmiä ym. Lymfaohjelma tuntuu parhaalta ja tekee juuri sitä mitä haluan, eli keventää jalkoja ja tavallaan “huuhtelee” ne puhtaaksi. Käytän teholla 11-12 (asteikko on 1-16).

Voiko YourBootseja käyttää ennen kilpailua?

Voi, ja olen käyttänytkin! Esim. viime keväänä Ironman Texasissa olin bootseissa aamuvarhain muistaakseni 15min. Kisapäivään on tankannut hiilaria ja sehän kerää nestettäkin kroppaan, joten bootsit tekee ihan hyvää kisapäivän aamuun. Kevyempi teho ja lyhyt aika ok. Kisan jälkeen ehdottomasti, taas kevyellä teholla. Ja vaikkei kisa-aamuna käyttäisi, niin kisareissulla nämä on ihan ehdottomat: lennon/autoilun jälkeen, kaikki päivät ennen kisaa ja kisan jälkeen. Myös kisan jälkeisistä lihaskivuista ja soluvaurioista palautuu nopeammin kun jalkojen aineenvaihduntaa tehostetaan bootseilla.

Kenelle suosittelet YourBootseja?

Ihan kaikille kuntoilijoista huippu-urheilijoihin, ja moniin lajeihin! Kestävyysurheilun lisäksi jääkiekkoon, koripalloon, lentopalloon, yleisurheiluun, taitoluisteluun, golfiin jne! Jokainen joka tietää miltä tuntuu väsyneet jalat, tai jolla on jaloissa ongelmia, voi saada näistä hyötyä. Itse olen saanut apua mm. akillesjänteen repeämän paranemiseen näistä. Ei tosiaan tarvitse olla huippu-urheilija.

Selvä homma, kiitos vastauksista!

YourBoots mallit

YourBootsilla on kaksi laitekategoriaa. Kaikissa on samanlaiset lahkeet, mutta eri määrä kammioita lahkeessa. Lisäksi vielä kolmas “lisäosa” eli Cool lahkeet.

  1. VERKKOVIRTALAITTEET (4-8kpl kammioita)
  2. AKKUKÄYTTÖINEN (6kpl kammioita)
  3. COOL YOURBOOTS kylmähoitolahkeet

YourBootsin suosituimmat laitteet on verkkovirtalaitteita. Kaikissa on samanlainen kompressori, mutta kammioita lahkeessa eri määrä ja laitteissa on eri määrä myös ohjelmia. Tämän kategorian suosituin laite on ollut Ultimate, jossa on “paljon kaikkea”, eli 8kpl kammioita ja 6kpl ohjelmia. Insinöörit rakastaa tätä mallia 🙂 Minusta siinä on vähän liikaakin, koska kuten Kaitsu tuossa aikaisemmin kertoi, yksi ohjelma (B) riittäisi vallan mainiosti. Tästä verkkovirtaryhmästä oikein hyvä valinta on myös Upgrade, jonka olemmekin valinneet Podiumstoren valikoimaan Ultimaten kaveriksi.

Tässä Portablen lahkeet tyhjinä. Letku vaan kiinni kompressoriin ja homma käyntiin!

Akkulaite Portable on YourBootsin kunkku, jossa on hiukan erilainen kompressori ja tarkka moottori. Lahkeiden letkut ovat pienemmässä nipussa, ja muutenkaan ei ole mitään liikaa, ja tietysti laite on helppo kuljettaa mukana, koska se painaa vähemmän ja menee puolet pienempään tilaan kuin nuo muut. Jos muuten kuljetat lentomatkalla, niin suositus on ottaa laite käsimatkatavaraksi koska siinä on akku jota ei voi irrottaa. Ja toki hienoa eletroniikkaa ei kannata altistaa laukkujen heittelylle.

Tässä ollaan bootseissa hotellihuoneessa. Samalla voi tehdä vaikka valmennushommia.

Ja sitten on vielä kolmas tuoteperhe, eli COOL YourBootsit! Nämä on ihan huipputuote, jota ihmettelen ettei ole tehty aikaisemmin. COOL YourBoots on neopreenilahje, jonka sisällä on kylmägeeliä. Nämä lahkeet jäädytetään pakastimessa ja laitetaan suoraan jalkaan. Kuten jääkylpy, mutta ei kastu. Ja nämä jalassa pystyy liikkumaankin, ovat joustavia myös jäisenä. Jos haluaa todellisen kylmähoidon, voi nämä laittaa kompressiobootsien alle ja esim. ohjelma D 5min. Näin kylmän saa syvemmälle kudoksiin. Lahkeiden lisäksi on pienempiä hihoja, joita voi laittaa esim. kyynärpäähän, ranteeseen, pohkeeseen, reiteen, polveen jne. Todella monikäyttöinen ja fiksu tuote ihan ensiaputuotteenakin. Näistä tuollainen pienempi hiha pitäisi olla jokaisessa urheilevassa kodissa pakastimessa. Kun sattuu ja tapahtuu, kylmähoito on usein hyvä ensiapu. Itselläni on tenniskyynärpää, ja käytän S-koon hihaa kylmähoitona. Ihan super! Ja nämä pysyvät itsestään paikallaan, ja ne puetaan suoraan iholle, toisin kuin jotkut jääpussiviritykset.

Ylhäällä COOL lahkeet, alhaalla hihat S ja M-koossa.
Hawailla maattiin COOL lahkeissa joka päivä. toimi loistavasti treeniein jälkeen.

Nämä kaikki ovat hyviä vaihtoehtoja ja kompressiolahkeissa painetta on tarjolla vähintäänkin riittävästi! Moni ei pysty edes käyttämään lahkeita täydellä teholla, sillä potkua löytyy niin paljon, jopa 240mmHg. Hinnat ovat kohtuullisia, esim. Upgrade-malli maksaa 599e, Ultimate 749e, ja kallein malli Portable 849e. COOl tuotteet maksavat 59e – 219e. Juuri tämä on YourBootsin ideologia, tavalliset kuntoilijat voivat hankkia laitteen omaksi, kun se ei maksa tuhansia euroja.

Tässä on verkkovirtalaitteiden kantolaukku. Portablen laukku on tästä noin puolet pienempi.

Meillä kävi pari viikkoa sitten keski-ikäinen mies, triathlon-harrastaja, joka oli pohtinut mihin kannattaa sijoittaa, jos haluaa panostaa vaikka tonnin harrastukseen. Hän oli pohtinut valmentajan kanssa pyörän vaihtoa ja uusia kiekkoja, mutta päätyi kuitenkin YourBootseihin. Syynä oli mm. se että YourBootsit tuovat hyötyä päivittäin myös harjoituskaudella. Ne mahdollistavat laadukkaan harjoittelun, kun jalat pysyvät kunnossa. Hänellä oli tärkein tavoite maraton, mutta raskasrakenteisella juoksijalla jalat on tosi kovilla. Bootsit tukevat nimenomaan harjoittelua, koska sitähän urheilu enimmäkseen on, viikosta toiseen ja ympäri vuoden.

YourBoots hoidosta saat apua:

  • palautumiseen urheilusta
  • nestekertymien poistoon jaloista
  • kireisiin lihaskalvoihin
  • levottomiin jalkoihin
  • kasvukipuihin nuorilla
  • jalkojen verenkierron häiriöihin
  • selluliittiin

Tähän loppuun vielä yhden YourBoots-käyttäjän kommentti: “Tykkään tietysti siitä kompression tunteesta, mutta myös se oma hiljainen hetki bootseissa on tärkeää, vähän kuin mindfulnessia”.

Podiumstoren YourBoots-sivuille pääset tästä