Mitä Kona-projekti maksaa?

Raha kiinnostaa ja se on ihan ok. Kerron tässä blogissa paljonko Kona-projekti on maksanut, koska sitä aina kysytään. Tästä tulee sitten pitkä postaus. Kona-projektin kulut ajoittuvat yleensä 1,5-1v ajalle, riippuen siitä mistä kisasta hankkii Kona-slotin. Esimerkiksi nyt tulevana viikonloppuna kilpaillaan IRONMAN Barcelona, ja ne jotka sieltä saavat Kona-slotin, kilpailevat Konalla 2020.

Kaitsulla on age-groupurheilijaksi upea tilanne, kun kaikki varusteet ovat joko yhteistyökumppaneilta saatuja, tai lainassa. Tämän varustepaketin arvo on niin suuri, että se on itseasiassa yhtä iso kuin nämä muut kulut. Tästä luottamuksesta heti kärkeen suuret kiitokset:

FELT Bicycles Suomi ja Shimano, jotka ovat mahdollistaneet ajamisen parhaalla mahdollisella pyörällä jossa on kaikki pelit ja vehkeet viimeisen päälle! Pyörän arvo tämän hetken setupilla on n.15 000€. Kiitos Suomen Urheilupyörä pyörän kasaamisesta ja huolloista lyhyelläkin varoitusajalla.

Uintivarusteista kiitokset menevät Hämeenlinnaan Klubbensportille! Klubbenin Petri Virjo on järjestänyt märkäpukuja, uimalaseja, kisapukua ja nyt swimskinin tänne Konalle suurella sydämellä.

Huippulaseista ja kypärästä kiitokset Rudy Project ja Timo Optiikka Juurinen!

Parhaat juoksukengät on toimittanut HokaONEONE. Konalla jalassa on Carbon X-kengät, joita on säästelty kuukausikaupalla tähän reissuun.

CLIFBAR ja Pekka GreenRoomilta, kiitos! On suuri ilo edustaa Clifbaria, joka on niin hieno brändi. Ei pelkkä energiapatukka, vaan enemmän, Clifbarin arvoihin kuuluu niin ympäristöstä- kuin yhteisöstäkin huolehtiminen, ja luonto sekä luonolliset raaka-aineet. Te kaikki jotka olette täällä Konalla, menkää ensi viikolla vierailemaan Clifbarin kahvilautalle. Lautta on aamuisin uintireitillä n.1km päässä, ja siellä on ilmaista Coldbrew kahvia ja Clifbaria. Mutta sinne pitää siis uida 🙂

Ekocoil on tukenut Kaitsua jo useamman vuoden. Ekocoilin tuki on ollut todella tärkeää, sillä kyseessä on taloudellinen tukija. Vaikka olisi kuinka hienot varusteet, on myös pystyttävä varaamaan matkat ja leirit. Ekocoilissa ymmärretään kestävyysurheilua ja heillä on käsitys siitä mitä tällaiset projektit maksavat. Ekocoil valmistaa erilaisia lauhduttimia, lämmönvaihtimia ja jäähdyttimiä teollisuudelle ja hyvin monenlaisiin kohteisiin, jopa risteilyaluksiin.

EmfitQS on myöskin tukenut Kaitsua jo useamman vuoden. Kaitsulla on käytössään EmfitQS unenseurantalaite, jota on käytetty päivittäin jo hetkinen…neljä vuotta? Tämä firma on suomalainen ja alansa huipputoimija. Nytkin täällä Koanlla on seurattu miten jetlagista on päivä päivältä toivuttu ja uni ja palutuminen menee koko ajan paremmaksi. Emfitin tuki on ollut myös taloudellista, mitä arvostamme suuresti.

Tuossa näkyy Emfitin dataa. Hyvin näkee miten eilinen viimeistelytreeni näkyy hermostossa.

Täällä Konalla ollessamme Sol Eyes klinikan Petri ja Erja Oksman, lähettivät viestiä että haluavat antaa oman tukipanoksensa Kaitsun Kona-projektille! Oksmanit ovat entisiä Aqua Plussalaisia, he olivat mukana valmennuksessa kun Petrin eli “Petukan” tavoitteena oli Ironman kun 50v tulee mittariin. ja sehän tehtiin! Vaikka äijällä on tekonivel lonkassa. No ei se helppoa ollut, mutta tarviiko ollakaan. Petri ja Erja ovat siitä hienoja tyyppejä, että he tekevät elämässä asioita joista moni vain haaveilee. Haaveet pitää toteuttaa, kuten tuo Petrin Ironman-projekti. Nyt heillä on oma silmäklinikka Espanjan Fuengirolassa, kun takana on mittava ura silmäkirurgian ja laserleikkausten parissa Suomessa mm. Medilaserin perustajana. Petri ja Erja tekevät Sol Eyesissa runsaasti ikänäkö- ja laserleikkauksia, ja siten parantavat ihmisten elämänlaatua.

Sitten mennään otsikkoon. Kona-projektin kulut koostuvat seuraavista:

  • Leirikulut
  • Karsintakilpailun kulut (matkat, osallistumismaksu, Kona-slottimaksu)
  • Konan matkakulut

Leirikulut

Kaitsun karsintakilpailu oli huhtikuussa Texasissa, joten sitä ennen piti saada kunnolliset leirit missä pääsee ajamaan pyörää lämpimiin olosuhteisiin ja haastaviin maastoihin. Kaitsulla oli kaksi leiriä, joista ensimmäinen oli 2vkoa helmikuussa Lanzarotella. Leirin majoituskuluja lähti jakamaan Strömsholmin Jani.

  • majoitus puolihoidolla 965e
  • lennot 338e
  • pyörälaukku meno-paluu 120e
  • muut kulut (taksit, kahvit ym paikan päällä) 200e
  • YHTEENSÄ 1620e

Toinen leiri oli huhtikuussa 2vkoa jälleen Lanzarotella. Tästä leiristä ensimmäinen viikko oli Aqua Plussan omaa leiriä, joka olisi ollut ohjelmassa joka tapauksessa. Toinen viikko oli sitten omaa leiriä jossa Kaitsu ei ollut valmennusvastuussa, ja sai tehdä treenit täysin omilla tehoilla. Laitan tähän siksi vain puolet kustannuksista.

  • majoitus puolihoidolla ja lennot (50%) 975e
  • pyörälaukku meno-paluu 120e
  • muut kulut 150e
  • YHTEENSÄ: 1245e

Kolmas leiri oli syyskuussa ennen Konaa. Tämä leiri oli Mallorcalla, koska Lanzarotelle on niin mahdottoman vaikea matkustaa syyskuussa. Leirin majoituskuluja saatiin jakamaan ensimmäiselle viikolle Martikaisen Tommi ja toiselle viikolle lähti jälleen Strömsholmin Jani.

  • majoitus puolihoidolla 855e
  • lennot 270e
  • pyörälaukku 100e
  • muut kulut 200e
  • YHTEENSÄ:1425e

No nyt joku voi sanoa, että oliko pakko mennä keväällä kahdelle leirille? Voidaan todeta että kyllä. Jos tavoitteena on maailmanmestaruus, on kaikki asiat tehtävä niin hyvin kuin mahdollista. Koska niin ne kilpakumppanitkin tekevät. Huiput pitävät kaksi leiriä harjoituskaudella, talvileirin ja kevätleirin. Pyörää on päästävä ajamaan oikeisiin olosuhteisiin. Kaitsulla oli lisäksi tauko kilpailemisesta viime kaudelta, joten varmuutta tarvittiin kun Texasiin päätettiin lähteä. Syyskuun leiri ennen Konalle lähtöä oli tärkeässä roolissa olosuhteisiin sopeutumisen kannalta, sillä leirillä sattui olemaan poikkeuksellisen kuuma ja kostea keli juuri tuolloin. Syyskuussa pyöräily Suomessa ei vastaa näitä kisaolosuhteita mitenkään, ja käytännössä pitäisi ajaa vain trainerilla. Näin moni tekeekin, ja sen ymmärtää, koska kaikkea ei voi toteuttaa vaikka kuinka tahtoisi. Mutta Kaitsun tavoite on niin kova, että kompromisseja ei voi tehdä. Vaikka se tarkoittaakin esim. sitä, että itse en ollut yhdelläkään leirillä mukana. Ihan omasta tahdostani tein näin. Olin mieluummin kotona ja säästettiin siinä rahaa, kun majoituskuluihin löytyi jakajat. Ajattelin, että osallistun vain kisamatkoihin, koska niissä minua tarvitaan.

Karsintakilpailun kulut IRONMAN Texas

Kona-slotti eli kilpailuoikeus pitää saada karsintakilpailusta. Kaitsu pääsi vasta loppuvuodesta tekemään päätöksen että kisaan lähdettään, kun edellisen kesän akillesvaiva oli täysin oireeton. Kaitsu halusi että kisa on reitillä jossa voisi tehdä myös kovan ajan, ja ajankohta pitää olla kevät-alkukesä, jotta Konalle on mahdollisimman pitkä aika. Moni kilpailu oli jo täynnä, mutta Texasissa huhtikuussa olisi tarjolla nopea reitti, ja samalla Pohjois-Amerikan Mestaruuskisat. Kun matkustetaan toiselle mantereelle, pitää matkaan ja paikallaoloon varata enemmän aikaa. Me olimme Texasissa viikon 20.-28.4. Ja nyt mukana on myös minun osuus.

  • osallistumismaksu 750e
  • lennot 2hlöä 2245e
  • Pyörälaukku meno-paluu 130e
  • Majoitus 900e
  • Autonvuokraus 460e
  • Muut kulut 200e
  • Kona-slotti 1000e
  • YHTEENSÄ: 5685e

Huhhuh… tuo Konan osallistumismaksu on kyllä jäätävä niitti. Se on tosiaan 975 dollaria ja käsittelykulut. Slotti pitää maksaa paikan päällä rolldown-tilaisuudessa jossa ne kuulutetaan. Jos joku ei ota paikkaa vastaan, se kuulutetaan seuraavalle.

Texasin reissu oli kallis lentojen ja pitemmän oleskelun takia. Mutta se oli hieno kisamatka ja antoi hyvää positiivista virettä koko kesään. Amerikan Mestari oli hyvin tyytyväinen.

Kona IRONMAN World Championships kulut

Nämä kulut sisältävät myös minun lennot. Lentojen varaukset pyrittiin tekemään mahdollisimman edullisesti, mutta järkevästi. Niinpä varasin Hki-Los Angeles-lennot erikseen Norwegianilta, ja LA-Kona-lennot Ebookersin kautta. Losissa yövyttiin yksi yö ja koettiin että se oli hyvä ratkaisu matkarasituksen kannalta.

  • Lennot Norwegian 1170e
  • Lennot LA-Kona-LA 926e
  • Pyörälaukku Norwegian 120e
  • Pyörälaukku LA-Kona 100e
  • Majoitus LA 1vrk 95e
  • Majoitus 2100e (19vrk)
  • Autonvuokraus 740e
  • Muut kulut…. n.700e
  • YHTEENSÄ: 5950e

Konalla kallein asia on aika. Täällä ollaan niin kauan, että siitä tulee majoituskuluihin massaa. Täällä on lisäksi kalliimpaa kuin mantereella, eli ruokakaupassa menee rahaa aika paljon vaikka ostaisi edullisimpia vaihtoehtoja. Olispa Lidl 🙂 Kaikenlaista yllättävää lisäkulua voi tulla jos tarvii ostaa pyörään jotakin, (ja yleensä aina tarvii) esim. Kaitsu osti juomatelineen pyörään, vararenkaan ja ne pyöräkengät, joista tuli 220e lisää. Sitten jos matkaseurue syö paljon ravintoloissa tai tekee jotain ekstraa turistihommaa, niin rahaa saa palamaan täällä ihan niin paljon kuin haluaa. Me tehdään itse ruuat ja vain pari kertaa syödään ravintolassa, esim. eilen syötiin kiinalaista ja se maksoi 35 dollaria.

Summa summarum

  • Leirit 3kpl: 4290e
  • Karsintakilpailu: 5685e
  • Kona: 5950e
  • YHTEENSÄ: 15 925e

Sen verran on tänä vuonna mennyt rahaa Kona-projektiin, noin 16 000e. Tästä summasta puuttuu tosin ansionmenetys, jota projekti on aiheuttanut. Esimerkiksi meidän testiasema on nyt tauolla lähes 2kk, ja uusi Triathlonkoulu aloitetaan vasta tämän reissun jälkeen. Muuten olisimme voineet aloittaa sen kuukausi sitten. Myös lasten uintiryhmät ovat tauolla ja tulot niistä myös. Eli kyllä tämä kalliimpi vuosi on kuin tuo summa tuossa. Mutta raha on vain numeroita, enkä usko että vanhana mummona ja pappana Kaitsun kanssa muistellaan mitä tämä maksoi, vaan mitä tästä saimme.