Teräsmiehen rautakuuri

*Yhteistyössä Bertil’s

Olen jo pitkään halunnut mennä verikokeisiin, koska olen halunnut tarkistaa kolesterolit ja myös D-vitamiiniarvot kiinnostavat. Nuo tärkeimpinä, ihan vaan siksi koska syödään D-vitamiinia ja olen miettinyt onko siitä mitään hyötyä, näkyykö se missään? Toinen syy on se, että koska ollaan yrittäjiä, meillä ei ole mitään työnantajan tarjoamia terveystarkastuksia ollut varmaan 15 vuoteen kummallakaan. Kaitsu innostui myös asiasta, koska huippu-urheilijalla tällainen perustsekkaus pitäisi kuulua ihan säännöllisesti harjoituskauteen, tai edes parin vuoden välein.

Kovin monimutkaista ei haluttu tästä tehdä, eikä mennä lääkäriin vaan suoraan asiaan. Netistä selvisi, että isot lääkärikeskukset, sekä laboratoriot tarjoavat kaikki valmiita labrapaketteja, sekä yksittäisiä verikokeita ilman lääkärin lähetettä. Päädyin Synlabiin, jolla oli edullisimmat valmiit paketit. Varasin itselleni Terveystarkastus-labrapaketin, ja Kaitsulle Liikkujan tutkimuspaketin, nämä maksoi 89e/kpl + toimistokulut. Sitten vaan aikainen aamuherätys ja kohti Tamperetta, verikokeitten jälkeen mentiin viereiseen Scandiciin aamiaiselle koska oli pitänyt paastota. Ihan hirveää lähteä kotoa ilman aamupalaa.. Onneksi kaikkiin aamulla tehtäviin erikoistilanteisiin voi aina liittää hotelliaamiaisen eikö vaan 🙂 Tulokset saatiin seuraavana päivänä nettiin, josta pääsi niitä tutkimaan.

No kuinkas kävikään… Molemmilla oli hiukan eri labrakokeet, mutta myös paljon samoja tutkimuksia. Tiesin jo etukäteen, että minulla on varmasti ferritiinarvo eli varastorauta heikonpuoleinen. Syystä että olen nainen. Ferritiinistä on paljon puhuttu tänä vuonna, ja monessa blogissa on kerrottu miten arvot ovat olleet alhaisia, ja syy väsymysoireisiin löytynyt. Hyvä että asia on esillä. Blogit ovat yksi totuus ja lääkäreiltä tulee toinen, osa lääkäreistä on sitä mieltä että kunhan hemoglobiini on hyvä ja ferritiini on viitearvoissa, ei ole mitään syytä huoleen. Toiset lääkärit taas suosittelevat huomattavasti isompaa alarajaa ferritiiniarvoksi. Synlabin viitearvot naisille ovat 10-150. No minulla oli tuo arvo 36, mikä on ehkä pitkän ajan tulosta, ja alenee varmasti joka kuukausi jos en mitään tee. Arvasin että näin on, sillä näytän aamuisin ihan pulskalta vampyyriltä mustilla silmänalusilla.

Isompi yllätys paljastui Kaitsun testistä, jossa oli myöskin ferritiiniarvot vähän niin ja näin.. Kaitsu ei halua lukemaa tänne julkisesti, mutta sanotaan nyt näin, että osa ferritiinispesialisteista suosittelee naisille arvoa joka olisi minimissään 70 ja miehille 100, mm. tässä blogissa eräs sisätautien erikoislääkäri suosittelee jopa kaikille huippu-urheilijoille vähintään ferritiiniarvoa 100. Kaitsu ei yltänyt kumpaankaan lukemaan. Tämä oli pieni järkytys sillä kyseessä on kuitenkin huippu-urheilija joka treenaa yli 20h/vko kovilla vauhdeilla. Alettiin pohtimaan onko Kaitsulla oireita jotka viittaa alhaiseen varastorautaan? On ainakin levottomat jalat ollut jo monta vuotta (!), ajateltiin että magnesiumilla korjaantuu mutta ehkä tarvitaan jotain järempiä keinoja.. Kaitsun jaloissa on välillä kovan treenipäivän jälkeen särkyä ja hermoilua niin kovasti, että yöllä pitää ottaa särkylääkettä.  Ihan hullua nyt kun tarkemmin ajattelee, mutta kaikkeen näköjään tottuu ja minäkin ihan fiksuna ihmisenä olen vaan hyväksynyt tämän, enkä ole kyseenalaistanut. Menköön kestävyysurheilun piikkiin tämäkin!! No eihän se niin kuulu olla. Jalat voi olla väsyneet ja lihakset kipeät, mutta rajansa kaikella.

Urheilijan elimistö on moninkertaisessa rasituksessa tavalliseen kansalaiseen verrattuna päivittäin, ja vuosikausia(kymmeniä) putkeen. Kaitsun tapauksessa sellanen 40v on urheiltu päivittäin. Kestävyysurheilijan raudan tarve on suurempi kuin tavallisella tallaajalla, sillä happea kulkee verenkierrossa hurjia määriä. Veikkaan että Kaitsun tapauksessa syy alhaisiin ferritiiniarvoihin löytyy kuitenkin  suolistosta. Hänellä on ollut koko ikänsä huono maha. On pohdittu esim. laktoosi-intoleranssia. Mutta kun tajusin että söimme laktoosittomia tuotteita, eikä sillä ollut mitään vaikutusta oireiluun, on syyn oltava jotain muuta. Nämä oireet on siis ollut Kaitsulla koko elämän lapsesta saakka, ettei tässä mitään akuuttia tilannetta ole meneillään, ei tarvi panikoida siellä 🙂 Mutta koska kaikki ravintoaineet imeytyvät suolistosta, voi hyvinkin olla, että tässä prosessissa on jotain häikkää. Tilannetta pohditaan ja tutkitaan.

No mitäs nyt tehdään! Törmäsin jo kesällä uuteen vitamiinivalmistajaan, Bertil’siin. Itse asiassa tämä ei ole mikään uusi, mutta ulkoasu ja nimi on uudistunut. Kyseessä on entinen Kelasin hivenaineiden tuoteperhe, joka on nyt Bertil’s. Heillä on rautavalmiste joka kulkee nimellä Hemoglobiini Fe. Tämän valmisteen hienous on siinä, että rauta on aminohappokelatoitu, minkä ansiosta se imeytyy hyvin, ja on vatsaystävällinen, eikä esim. maitovalmisteiden nauttiminen samaan aikaan ole este, kuten yleensä suositellaan että rautatabletti otetaan tyhjään vatsaan korkeintaan appelsiinimehun kanssa. Tämän voi ottaa vaikka puuroaamiasen kanssa, ja imeytyy siitä huolimatta! Se on iso juttu, nimittäin raudan imeytymistä haittaavat juuri ne asiat mitä me syödään ja juodaan lähes joka aterialla: kahvi ja tee sekä kalsium, eli maitovalmisteet (maidot, kermat, juustot, raejuustot rahkat, jugurtit ym). Tämä on muuten varmasti yksi syy, miksi suomalaisilla on ehkä laajemminkin heikommat rauta-arvot, koska maitotuotteita syödään lähes joka aterialla jossain muodossa, ja aterian päälle juodaan kuin piste iin päälle: kahvia, joka haittaa raudan imeytymistä. Tämä on vaan minun mielipide, ei tutkittua tietoa. Tuli vaan mieleen. Aloitimme nyt molemmat syömään Bertil’s Hemoglobiini Fe-valmistetta päivittäin. Ja kuulkaas täytyy sanoa, että ei ole mitään höpöjuttua, tämä tuote on vatsaystävällinen. Olen joskus saanut rautatabletteja verenluovutuksen yhteydessä kotiin, ja niistä meni maha aivan kivikovaksi vaikka söi vain yhden. Tämä tabletti ei tunnu missään. Kaitsun kommentti oli, että itse asiassa vatsa toimii nyt paremmin kuin vuosiin!

Bertil’sin Hemoglobiini-valmisteessa on rautaa 25mg ja lisäksi C-vitamiinia ja kuparia, jotka myöskin tukevat raudan imeytymistä. Tämän rautavalmisteen tueksi napattiin päivärutiiniin vielä B12 + Folaatti, sillä B12-vitamiinia tarvitaan veren punasolujen muodostukseen. Eli se buustaa tuota rautavalmistetta.  Tarkoitus on nauttia rautalisää reilu 3kk ja maaliskuussa uuteen verikokeeseen. Katsotaan sitten mikä on kenenkin olotila ja tulos. Rautavarastojen kasvattaminen on hidasta hommaa. Ja jos nyt aloit miettimään pitäisikö alkaa nauttimaan rautavalmisteita, mene ensin verikokeisiin, ja keskustele lääkärin kanssa jos arvosi vaativat tulkintaa. Rautaa ei kannata syödä “varmuuden vuoksi”, sillä liiallinen rauta voi aiheuttaa myös terveysongelmia, ja se poistuu elimistöstä siinä tapauksessa vain verta luovuttamalla. Joten järki päässä rautakaupassa.

D-VITAMIINI

Mitkä sitten oli meidän D-vitamiiniarvot, joista koko homma lähti liikkeelle? Mehän syödään D-vitamiinia yleensä läpi vuoden, kesällä ehkä vähemmän, vaikka joka toinen päivä. Ollaan syöty monena vuonna 100mikrogrammaa päivässä. Nyt on syksyllä syöty 50mikrogrammaa/vrk. D-vitamiinin viitearvo on sellainen, että sitä pitää olla seerumissa yli 75nmol/l. Ylärajaa ei ole. Minulla oli arvo 77, eli pääsin nippanappa viitearvoon. Terveyssuosituksia runsaampi annostelu on siis ollut järkevää minulle. Kaitsun luku oli 66. Tämä jäi siis reilusti alle suosituksen. Nyt nostetaan vuorokausiannos 100mikrogrammaan, kun näköjään noilla pienemmillä annoksilla ei Kaitsulla ole toivoakaan saada sitä riittävästi. Tämäkin on aika ajatuksia herättävä juttu. Mehän syödään monipuolisesti kaikkea, lisäksi Kaitsu viettää vuodessa useita viikkoja etelässä leireillä, hän ruskettuu helposti, eikä käytä juurikaan aurinkorasvoja, eli iho muodostaa D-vitamiinia auringosta elimistöön. Silti D-vitamiinia ei ole kropassa riittävää määrää. Että tämä kannattaaa käydä jokaisen mittaamassa, yksittäisen D-vitamiiniarvon voi  mitata missä vaan labrassa ilman lähetettä, maksaa muutaman kympin jos et halua muita arvoja tietää. Ja jos sinulla on lapsia, mikset mittaisi D-vitamiinia heiltäkin? Ja mummuilta ja papoilta kans. Sehän ei kuulu mihinkään rutiinitarkastuksiin kouluterveydenhuollossa, eikä missään muuallakaan, vaikka ehkä pitäisi.

MAGNESIUM

Kaitsu on villinnyt triathlonkansaa facebookissa, kun kertoi että hän syö jopa 1000mg magnesiumia päivässä. Ja sehän pitää melkein paikkansa. Hän tosiaan on magnesium-addikti suorastaan. Kaitsun aamu alkaa magnesiumporejuomalla jossa on magnesiumia 200mg + tabletilla 250mg. Illalla vielä sama satsi. Tästä Kaitsu on kokenut olevan eniten hyötyä jalkojen särkyihin. Vatsa on kestänyt tuon määrän kun sitä ei ota kerralla, ja tästä on verikokeenkin perusteella ollut hyötyä, vaikka annos ylittää yleiset terveyssuositukset moninkerroin. Kaitsulla oli magnesiumarvo normaali 0,89 kun viitearvo on 0,71-0,94mmol/l. Magnesiumilla on tärkeä rooli urheilussa, sillä se vaikuttaa lihasten supistumiseen, hermoston toimintaan sekä solujen energia-aineenvaihduntaan ja säätelee suolatasapainoa. Urheilijalle ihan top3-lisäravinne! Bertil’s Magnesium 250mg on aminohappokelatoitu, kuten rautavalmistekin, mikä takaa parhaan imeytymisen. Tätä voi suositella ilman mitään verikokeita jokaiselle liikkujalle, ei tosin noin suurta määrää 🙂 Magnesium parantaa myös unen laatua, joten se kannattaa ottaa illalla.

Tässä tulikin paljon asiaa. Ja Bertil’sille kiitokset tuotteista, nämä oli ilo esitellä teille, sillä Bertil’s on kotimainen ja kaikki tuotteet valmistetaan Pietarsaaressa. Purkit erottuvat edukseen missä vaan hyllyssä ja tarina valmistajan takana on sympaattinen. Käykää tutustumassa tästä heidän tuotteisiin tarkemmin. Ja mistä näitä saa? Apteekeista ja terveyskaupoista.