Peruskestävyysalueen harjoittelu

Tuon kaiken tekemisen perusta. Tällä hetkellä pystyn harjoittelemaan testilaboratorion olosuhteissa Aqua Plussan uudella  Testiasemalla Ylöjärvellä. Avasimme Tuulin kanssa uuden testiaseman nyt helmikuussa ja olen siitä todella innoissani. Olemme testanneet kymmenkunta vuotta lähinnä Aqua Plussan omia urheilijoita, mutta nyt kun on oma testiasema, on hieno mahdollisuus päästä tekemisiin kaikkien triathlonistien ja muidenkin lajien urheilijoiden kanssa. Testaus on mielenkiintoista, ja testi vie aina mennessään. Tästä voi lukea lisää tuolta testiosiosta, tervetuloa vaan 🙂 #kuntotakuu

 

Niin mutta pienen mainoksen kautta jatketaan edelleen peruskestävyysalueella. Minulla on paljon eritasoisia urheilijoita valmennuksessa. Kaikkia heitä yhdistää sama asia.  Perustat “kivijalka” on oltava kunnossa ennen kuin aloitetaan harjoittelussa hakemaan vahvaa keskialuetta. Portaat on rakennettu niin että kaiteita ei tarvita.

Tästä päästäänkin sitten omaan tekemiseen. Olen Konan jälkeen entisestään lisännyt pk1 ala-alueen treeniä. Tämä tarkoittaa laktaateilla 0.8-1.2mml. Tähän kun lisätään vielä pidentyneet alkuverryttelyt (ennen pääharjoituksia) 30-45min olen näin pystynyt nostamaan merkittävästi aerobista suoritustasoa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että treenivauhdit on romahtanut. Päinvastoin, vauhdit on kasvanut ja erityisesti tärkeällä aek/vk1 alueella. Juuri nämä alueet ovat avainasemassa Ironman suorituksessa. No miksi näin on käynnyt? Pieni kevennys pk2  alueelta on helpottanut tuottamaan tehoa keskialueella aek/vk1/vk2.

Harjoittelussa mennään siis  eteenpäin hyvässä myötätuulessa. Kun kaikki näyttää niin hyvältä isoin toive itselleni on nyt. Kunhan paikat kestää, kevättä kohden nousevat harjoitusvauhdit. Toive on pieni mutta tärkeä.  Tänään juteltiin luennolla Triathlonkoulussa kesän  kilpailukalenterista, pieni into siinä nousi itsellekin 🙂