Laavakenttäjuoksu

Kaitsun päivän treeninä oli juoksu laavakentällä, matkaa 8 mailia, eli 12,8km. No ei juoksu sentään ihan laavakentällä ollut, vaan Queen K. Highwaylla, joka halkoo laavakenttää.

Sehän meni tosi nopeasti. Otettiin lähtiessä autoon kylmälaukkuun Cool YourBoots-kylmälahkeet, jotka Kaitsu puki heti juoksun jälkeen jalkaan. Nuo kylmälahkeet säilytetään pakastimessa, ja ne on pehmeää neopreeniä, sisällä on joustavaa kylmägeeliä. Ja ne on täällä ihan superhyvät! Kylmälahkeet on aika painavat, 4,6kg, joten vievät sen verran painoa matkalaukusta. Meillä oli hyvin tilaa matkatavaroissa, koska täällä ei tosiaan tarvi kovin paljon vaatteita. Tässä linkki mistä lahkeista oikein on kyse: tore.fi/p/yourboots-cool-lahkeet

Päivän urheilullinen osuus oli siis tosi lyhyt alle tunti. Sitten onkin vain tehty hiukan työhommia koneella, syöty lounaaksi Louisiana Hot Sausage-paprikapastaa tomaattikastikeessa ja käytiin altaalla pötköttelemässä.

Nyt pitää jo alkaa miettimään ensi viikon kuvioita, mitä minäkin päivänä on ohjelmaa. Päätettiin, että mennään vasta tiistaina seuraavan kerran Kailuaan, kun on Nations Parade. Vältellään kisakeskuksen hektistä vilskettä joka on lähinnä stressaavaa. Kaitsu myös päätti, että jättää Welcome Dinnerin väliin. Sekin on illalla ja sitä seuraava kisainfo on aina ollut melko vaatimaton. Niinpä luin nyt Athlete Guidea tarkemmalla silmällä läpi. Tosiaan näin tämä aina menee, minä luen Athlete Guiden ja kerron Kaitsulle tärkeimmät pointit 🙂

Nyt huomasin, että pari asiaa oli muuttunut ja niiden tärkeyttä korostettu. Pyöräreitin kaupunkiosuuden alamäki Palani Roadilla on nyt erityistarkkailussa, ja siinä ei saa ohittaa eikä sekoilla muutenkaan, vauhtia pitää rajoittaa. Tuomarit jakavat penalteja siinä, ja jos joku tahallisesti vaarantaa muiden ajamista, voi saada diskauksen ja vuoden kilpailukiellon kaikkiin Ironman kisoihin! Tämä on minusta todella hyvä sääntö, sillä tuon mäen lasku on ollut pelottavaa katsottavaa. Mäki on heti pyöräreitin alussa, kun vaihtoalueelta ajetaan kohti Kailuaa. Mäen alla on 90 asteen käännös ja vauhti on siinä hirmuinen. Kilpailijoita tulee paljon ja kaikilla on adrenaaliinit aivan tapissa ja ajo on tosiaan vaarallista. Jos siinä mutkassa kaatuu, kisa voi jäädä siihen, koska todennäköisesti joko kuski tai pyörä hajoaa. Ja syy voi olla jonkun toisen kilpailijan vaarallinen ajaminen. Viimeksi Kaitsu meinasi kiilautua aidan ja toisen pyörän väliin siinä mutkassa mutta onneksi kokeneena kuskina osasi handlata sen tilanteen. Tämä on siis heti pyörän alussa tyyliin ensimmäisellä kilometrillä. Lisänä vielä katsojat voivat aiheuttaa vaaraa, kun jotkut hullut päättävät lähteä ylittämään tietä juuri silloin kun pyöriä tulee. Itsekin taisin viimeksi huutaa jollekin tieylittäjälle, että sain liikenteenvalvojan hereille, että nyt skarppina!!

Sama mäki ajetaan myös kun tullaan takaisin pyöräreitiltä, mutta silloin ei tulla samanlaisella adrenaliinilla eikä yhtä suurella joukolla kuin uinnin jälkeen. 180km pyöräreitti on kuluttanut pahimmat adrenallinihöyryt kovimmistakin kuumakalleista 🙂

Toinen uusi juttu on se, että aamulla ei enää pääse käymään vaihtopusseilla ennen starttia. Tarkoittaa että kun pyörä ja vaihtopussit viedään perjantaina, siellä on sitten oltava kaikki mitä pitää. Mitään ei voi enää aamulla lisätä sinne. Tämäkin on tavallaan ihan ymmärrettävää, näin vältetään mahdollinen pussien sekoittuminen väärille paikoille, jos aamulla pimeässä niitä siellä jännityksestä sekavana aletaan penkomaan. Varmasti se on myö ihan turvallisuukysymys, pussithan viedään oman valvojan kanssa sinne telineeseen, millä varmistuu että ne on oikealla paikalla, ja jäävät niin kuin ne on laitettu.

Nyt ihan justiinsa kohta alkaa Ironman Barcelona! Harmi kun ollaan niin eri ajassa, että ei mitenkään voida alkaa sitä seuraamaan. Nyt on pakko pitää omasta unirytmistä kiinni vaikka tekisikin mieli valvoa ja seurata suomalaisten menoa.Barcelonassa on 130 suomalaista kisaamassa, ja meiltä Aqua Plussastakin kuusi. Toivotan kaikille mahtavaa kisaa!